Współczesne działania marketingowe dzielą się na dwie grupy: tradycyjne oraz internetowe. Te pierwsze mają oczywiście dłuższe tradycje, drugie uznaje się za skuteczniejsze. Czy jednak słusznie? Jakie są zalety marketingu tradycyjnego, a jakie internetowego? Czy trzeba ograniczać się tylko do jednego rodzaju działań marketingowych? Podpowiadamy!
Według ekspertów, marketing istnieje od zawsze. Właściwe każda wymiana handlowa między ludźmi od zarania dziejów była wynikiem wykorzystania strategii marketingowej. Handlarz zachwalał swój produkt, przekonywał o jego zaletach, a klient – decydował się na jego zakup albo nie.
Parę słów o historii marketingu
Przełomem dla marketingu było wynalezienie druku przez Jana Gutenberga w połowie XV wieku. Wraz z jego rozpowszechnianiem zaczęto drukować np. wieszane na budynkach ogłoszenia, na których informowano o produktach i usługach. Pierwsza reklama prasowa została wydrukowana w Paryżu w 1612 r. w czasopiśmie „Journal General d’Affiches”. Już 20 lat później w tygodniku „Rebadota” zaczęto regularnie umieszczać dział z ogłoszeniami.
Z biegiem czasu zaczęto również wymyślać inne formy marketingu. W 1838 r. w Paryżu otwarto pierwszy dom handlowy o nazwie „Le Bon Marche”. Sprzedawano tam m.in. tkaniny, prześcieradła, koronki, guziki i wstążki. Dyrektorem domu był Aristide Boucicaut, który jak na epokę, w której żył, okazał się marketingowym wizjonerem. Otóż kazał opracować katalog produktów, który był wysyłany do klientów pocztą. Organizował wyprzedaże np. pościeli i prześcieradeł. Kazał też wyodrębnić w budynku czytelnię, w której mężczyźni czekali na robiące zakupy żony.
Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju marketingu było wynalezienie i rozpowszechnienie się Internetu. Marketing internetowy w ciągu ostatnich kilkunastu lat stał się wiodącą gałęzią marketingu, w wielu przypadkach wypierając dotychczasowe narzędzia marketingu tradycyjnego.
Marketing tradycyjny – czym jest i jakie ma zalety?
Pora przejść do definicji. Otóż marketing tradycyjny to działania prowadzone w miejscach rzeczywistych (poza Internetem), które mają na celu:
- komunikowanie się z otoczeniem,
- sprzedawanie produktów i usług,
- budowanie pozytywnego wizerunku oraz relacji z klientami.
Do narzędzi marketingu tradycyjnego zalicza się reklamę telewizyjną, radiową i prasową, plakaty, ulotki reklamowe, billboardy, bannery itp. Są to również różnego rodzaju działania organizowane przez firmy, np. uczestnictwo w targach, organizowanie wyprzedaży, zaangażowanie w działalność charytatywną i sponsoringową, organizowanie dni otwartych, akcji tematycznych itp.
Marketing tradycyjny ma oczywiście określone zalety. Zalicza się do nich:
- efektywniejsze dotarcie do klientów ze starszych grup wiekowych, nieprzyzwyczajonych do korzystania z Internetu,
- trwały efekt wizualny (np. umieszczone na billboardach reklamy znajdują się tam przez cały czas trwania kampanii),
- materialność oferty – podczas eventu, wyprzedaży, dni otwartych można bezpośrednio pokazać produkt klientowi, dać mu go dotknąć, powąchać, spróbować, co wpływa na decyzje zakupowe,
- budowa zaufania do marki dzięki możliwości bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą albo konsultantem.
E-marketing – czym jest i jakie niesie korzyści?
E-marketing, czyli marketing internetowy, to również działania ukierunkowane na komunikację, sprzedaż i budowanie relacji firmy z otoczeniem, ale za pomocą narzędzi internetowych. Zalicza się do nich m.in. stronę internetową, blogi, media społecznościowe, pocztę mailową, wyszukiwarkę Google i inne.
Również e-marketing ma liczne zalety z punktu widzenia stosujących go firm. Zalicza się do nich:
- możliwość zdobycia dużej wiedzy o kliencie i jego preferencjach zakupowych dzięki narzędziom analitycznym,
- komunikacja dwustronna (użytkownicy Internetu nie są biernymi odbiorcami komunikatów, ale mogą na nie odpowiadać, prowadzić dialog, dzielić się opiniami),
- szybkość i łatwość modyfikacji działań (dzięki odpowiednim narzędziom efektywność działań marketingowych można mierzyć i w razie potrzeby je zmieniać),
- personalizacja ofert pod kątem indywidualnych preferencji użytkownika, jego płci, wieku, miejsca zamieszkania i innych czynników,
- większa efektywność w stosunku do użytkowników z młodszych grup wiekowych, mających na co dzień styczność z Internetem,
- w wielu przypadkach niższe koszty i możliwość ich elastycznego dopasowywania do potrzeb (np. wykupienie billboardu w centralnym punkcie miasta to bardzo duży koszt, a promocję posta w social mediach można wykupić już za kilkanaście złotych).
E-marketing i marketing tradycyjny – na co postawić?
Wszelkie badania i obserwacje dowodzą, że najskuteczniejszym sposobem na promocję firmy jest obecnie e-marketing. Wysoka pozycja danej strony w wyszukiwarkach, dobrze prowadzone media społecznościowe oraz efektywne kampanie reklamowe online pozwalają docierać do klientów, komunikować się z nimi, podnosić wskaźniki sprzedaży. Nie oznacza to jednak, że wszystkie działania i formy marketingu tradycyjnego są już przestarzałe i nieskuteczne. Zależy to tak naprawdę od wielu czynników: profilu działalności firmy, portfolio produktów, grupy docelowej, skali działania itp. Najrozsądniejsze wydaje się więc połączenie form e-marketingu i marketingu tradycyjnego z uwzględnieniem specyfiki działania przedsiębiorstwa.
W tworzeniu i realizacji skutecznych, dopasowanych do potrzeb firmy strategii marketingowych specjalizujemy się w agencji MEL. Działamy głównie w sieci, ale jeśli wymaga tego specyfika danego klienta, sięgamy także po narzędzia marketingu tradycyjnego. Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej -> https://melx.pl/kontakt/.